A közlekedés fontos szereplői az abroncsok

Mindig csak megyünk és megyünk. Megyünk előre, haladunk valami felé. Legyen az egy fizikai test, egy ember, egy cél, egy hely, legyen bármi. Megyünk, és megyünk. Az ember élete során halad végig előre, történnek az események, él és halad. De ha csak az egyszerű mindennapokat nézzük, akkor is megyünk előre. Reggel felkelünk, majd elindulunk valahová, iskolába, dolgozni, találkozunk emberekkel, végezzük a dolgunkat, majd megyünk haza. Ahhoz, hogy az ember fizikailag haladni tudjon nem kell semmi, csak a saját teste, a lábai. Viszont ha gyorsabban akar haladni már lehet, hogy valóban kell valami segédeszköz. A történelem során ez az úgynevezett segédeszköz folyamatosan változott, fejlődött – haladt előre. Az állati segéderőtől eljutottunk már a hihetetlenül modern, monumentális közlekedési eszközökhöz, mint például egy több emeletes utasszállító repülőgép vagy egy óriási óceánjáró hajó.

A mindennapok során az emberek leggyakrabban biciklikkel, motorral vagy autóval járnak, plusz ott a rengeteg tömegközlekedési eszköz is, a buszok, villamosok, vonatok és trolik. Ugyanakkor egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a kisebb, közepesen gyors, de nagyon praktikus járgányok, olyanok, mint a roller, a görkorcsolya, a gördeszka, vagy pedig az air wheel. Ezekben közösek ugye a kerekek, közös bennük, hogy a kapcsolatuk a földdel a kerekek segítségével, közvetítésével történik.

Nos, miután kisfiammal megírtuk a ‘Közlekedés és haladás’ című beadandó dolgozatát, megígértem neki, hogy rendelünk egy air wheel-t, mert nem olyan régen volt a születésnapja, amire ezt kérte. Ő választhatta ki a típust, a színt, sőt még az abroncsot is. Az abroncs típusok nézegetése és az információk olvasgatása közben ugrott be, hogy nekem is rendelnem kellene már abroncsokat az autókra és a motoromra is. Gyorsan kiválasztottuk azt az air wheel-t, ami fiamat nagyon boldoggá tette, és utána leültem én is a laptopom elé, hogy megrendeljem az abroncsokat, amit már elég rég halogatok.

A saját járműveimre az abroncsokat a Gumidiszkont hu oldalról rendelem már nagyon sok éve, pontosan azóta, amióta van saját autóm. Ez a cég, a Gumidiszkont hu 100%-ban magyar cég, magyar tulajdonban van és a munkatársak is magyarok, valamint kiállítanak magyar áfás számlát is a náluk vásárolt és az általuk szerelt abroncsokról. Már 19 éve foglalkoznak gumiszereléssel és gumiértékesítéssel. A megrendelt termékekre pedig biztosítanak pénz visszafizetési garanciát, ha az ügyfél mégsincsen maradéktalanul megelégedve a választott termékkel.

A megvásárolt abroncsokat kiszállítják a vásárló által megadott címre, méghozzá akár a rendelés leadását követő munkanapon. Ha főszezonban rendel az ember, ugye tél végén vagy nyár végén, amikor a téli gumit nyárira vagy a nyárit télire cserélik az emberek, akkor a kiszállítás lehet 4 vagy 5 munkanap is, olyan nagy mennyiségű rendelés érkezik olyankor egyszerre a céghez. A szállítási költség minimális, abroncsonként 1690 forintba kerül. De van lehetőség személyes átvételre is Miskolc városában a cég központjában. Továbbá még az is fontos információ, hogy a cég csak új abroncsokat forgalmaz, nem foglalkoznak használt gumikkal.

A gumidiszkont.hu oldalon mindenki megtalálja azt a gumit, amire neki szüksége van. A választék óriási, több mint 30 ezer abroncs közül lehet választani. Azért van ilyen sok választási lehetőség, mert szinte minden autó, motor vagy kisteherautó, tehát minden jármű saját abroncs típussal rendelkezik. Szerencsére az embernek nem önállóan kell választania, mert szigorúan meg van adva, hogy milyen abroncsot kell egy adott járműre felszerelni, ugyanis nem mindegy mekkora az autó, mennyi terhelést bír, vagy például milyen sebességgel képes menni.

Az abroncsok rengeteg pontban különböznek egymástól, amiket a Gumidiszkont hu oldalon mind megtalál az ember egyszerűen, érthetően és alaposan leírva. Meg vannak különböztetve például méretek, keresztmetszet, szélesség és magasság alapján. A méret kiválasztásánál a legfontosabb szempont a gyári ajánlás. Különböznek még a gumik szerkezeti felépítésüket tekintve is, valamint a terhelési index és a sebességi index is változó, ugyanúgy, ahogyan a váltóméret is. Más és más az abroncsoknak a mintázatmélysége és a fékútja.

Az, hogy egy adott abroncs milyen típusú, az meg van jelölve az abroncson. Ezeket a jelöléseket a következő módon értelmezzük: először is a gumi szélessége milliméterben van megadva, amit egy arányszám követ, ami megmutatja mekkora a gumi oldalfalának vastagsága a szélesség arányában. Aztán egy betű látható, ami a gumi szerkezeti felépítésére utal. A ma gyártott személyautók például szinte kivétel nélkül radiál szerkezetűek, aminek a jele értelemszerűen egy nagy R betű. Ezt egy újabb szám követi, ami col mértékegységben mutatja a kerékpánt átmérőjét. A következő szám a gumiabroncs terhelhetőségét mutatja meg, amit terhelési indexnek nevezünk. Majd pedig egy újabb betű következik, ami a sebességi indexet jelzi. Van még az abroncsoknak egy úgynevezett DOT száma, ami megmutatja a pontos gyártási időt. A DOT-szám egy 12 karakterből álló kód.

A cég által forgalmazott rengeteg abroncs közül az vásárló egészen egyszerűen meg tudja találni azt a típust, amit pontosan keres. Ehhez egy szűrő nyújt segítséget, ahol minden olyan paramétert ki lehet választani, amit ismerünk a keresett abronccsal kapcsolatban, majd a rendszer ezeket a gumikat fogja nekünk megmutatni. Így egyszerű a választás. Továbbá jelölve van, hogy melyik darabokból van készleten elegendő mennyiség. Nos, a szűrőbe meg lehet adni az abroncs méreteit, hogy téli vagy nyári abroncsot keresünk, hogy milyen járműre is keressük pontosan, valamint, hogy milyen márkát szeretnénk. Az oldalon rengeteg különféle gyártótól vannak abroncsok, így ebben sincsen a vevő korlátozva. Meg lehet még adni a terhelési és a sebességi indexet is, valamint az autó fogyasztását, és hogy rendelkezzen-e defekttűrő rendszerrel, vagy akár erősített kivitelű legyen az abroncs. De az autó típusát és bármilyen egyéb kulcsszót is használhatunk a keresés során.

Található még a honlapon több hasznos tanács is, például, hogy hogyan kell tárolni az abroncsokat, ami azért nagyon fontos, mert a helyes tárolással csökkenthető az abroncsok öregedésének sebessége. Tehát az abroncsokat 10-20 fokos, száraz és lehetőleg sötét helyen kell tárolni, védeni kell az UV-sugarak ellen, a meleg, nedves levegő ellen. Található még tanács a kerékcsavarok meghúzásával kapcsolatban, a kerekek szemrevételezésével, a kerekek kiegyensúlyozásával, valamint a levegőnyomás ellenőrzésével kapcsolatban és a gumiabroncsok javításával is. Fontos továbbá, hogy a gumiabroncsokat csak és kizárólag hozzáértő szakember szerelje le és fel, lehetőleg erre alkalmas helyen, mondjuk egy szerelőműhelyben.

Most együtt várjuk a fiammal a futárt, ő az air wheel miatt én pedig az új abroncsok miatt, aztán mind a ketten haladhatunk, mehetünk, utazhatunk előre. Azért majd én magam is ki fogom próbálni azt az air wheelt, mert nagyon kíváncsi vagyok milyen lehet egy ilyennel menni.